Het regenseizoen: teambuilding en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ellen Lankhorst - WaarBenJij.nu Het regenseizoen: teambuilding en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ellen Lankhorst - WaarBenJij.nu

Het regenseizoen: teambuilding en Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 Augustus 2015 | Vietnam, Hanoi

Xin chao,

Jullie hebben misschien al weken met spanning zitten wachten of ik daadwerkelijk yoga les heb gegeven op het strand tijdens de teambuilding. Het antwoord is dat ik het heb voorgedaan met 4 andere vrouwen, waaronder Hang, en ms. Thom heeft de oefeningen voorgelezen. Meer dan 250 werknemers die netjes in rijen als een rechthoek zaten hebben de lotus houding en good morning sun ook keurig nagedaan, wat voor mij af en toe hilarisch was om te zien. Nu vragen jullie je misschien af of ik nog geoefend heb. Daarom ga ik eerst de week ervoor maar vertellen.

Na het weekend in Hanoi, begon de tweede week van mijn stage. In deze week kwam een vrouw van RVO op bezoek om de vorderingen van het project te bekijken. We hebben die ochtend 3 melkveebedrijven bezocht met jonge ondernemers. Ze waren nog maar een half jaar tot een jaar boer. Verder hebben we nog een collectiepunt bezocht waar melk wordt verzameld van kleine boeren die minder dan een half uur ervandaan wonen. Zij kunnen hun melkbussen daar na het melken naar toe brengen. De melk wordt daar gecontroleerd voor het in de verzameltank gaat.

Tijdens de busritten heen en terug naar stage, werd deze week al flink overlegd over hoe we de yoga les het best konden aanpakken. Het kwam erop neer dat ik maar eerst een yoga les mee moest maken in Vietnam. Na het werk is er voor de werknemers namelijk de mogelijkheid om verschillende sporten te beoefenen, zoals voetbal, yoga en dansen. Vrijdagavond ben ik daarom met Hang, ms. Thom en nog 3 andere vrouwen naar yoga les geweest en hebben we de yoga les op het strand voorbereid en ingestudeerd. Als verzopen katten kwamen we daar aan, want het regenseizoen is aangebroken. Ik heb tijdens deze les ook geleerd dat je van yoga flink kunt zweten! De yoga lerares had na afloop van de les natuurlijk alleen maar complimenten over mijn yoga kunsten en nodigde mij al uit om vaker te komen;)

De zondag erop vertrokken we ’s ochtends om 5 uur naar het strand in het midden van Vietnam. Alhoewel Hang mij en haar familie had verteld dat ik ontbijt in de bus kreeg, vond haar vader het nodig dat ik met genoeg eten op pad ging. Lees: een zak vol bananen en twee broden. In de bus werd ik, naast dat ik een buitenlander ben, daarom ook raar aangekeken toen ik zo goed bepakt binnenstapte. Aangekomen bij het hotel in de badplaats, was het aan het eind van de middag dan tijd voor de yoga les. De oefeningen gingen niet meer zoals de vrijdag ervoor ingestudeerd en alles ging in het Vietnamees, dus ik moest veel spieken welke oefening zou komen. Omdat we lekker onder het zand zaten van de yoga les, hebben we ons erna afgespoeld in de zee. Zwemmen kunnen veel Vietnamese vrouwen en ook een aantal mannen niet. De avond werd opgevuld door een vuurdans en een spel rond het vuur. Daarna was het tijd om een tentje te zoeken om bier te drinken. Maarja, met wie moest ik mee? Ik werd namelijk tijdens de trip als VIP gezien: veel fotosessies en iedereen wilde graag dat ik met ze bier ging drinken. Uiteindelijk ben ik met mijn kamergenoot Anh meegegaan. Wij konden het samen goed vinden, want zij kende ook niet zoveel mensen en ze kon goed Engels. Nadat de mannen genoeg bier op hadden, zijn we naar een karaokebar gegaan om liedjes te zingen. Samen met Anh heb ik liedjes als Barbie Girl en Dancing queen gezongen.

Maandagochtend was het tijd waarvoor we naar het strand kwamen: teambuilding activiteiten. We hebben teamspelletjes gedaan. Een van de spellen was vrouwsjouwen. Maar aangezien ik groter ben dan de meeste mannen, werd dat lastig. Gelukkig was er een stevige grotere man in ons team die mij naar het pakje chocomelk heeft gesjouwd die ik leeg moest drinken op zijn rug. ’s Middags hadden we Dong Loc bezocht. Deze plek werd het ergst gebombardeerd door de Amerikanen tijdens de Vietnam oorlog. Tien meiden tussen de 16 en 24 jaar zijn op deze plek overleden. Zij probeerden elke dag de gaten van de weg van noord naar zuid Vietnam te dichten. Het was een erg indrukwekkend bezoek en ik kon merken dat het nog erg leeft bij de Vietnamezen. ’s Avonds was het tijd voor het gala diner. Tijdens het diner werden er nog wat spelletjes gedaan en liedjes gezongen. Daarna hebben we weer bier gedronken aan het strand om de trip goed af te sluiten. Dinsdag was het tijd om wat inkopen te doen voor het thuisfront en zijn we naar de lunch weer naar huis gegaan.

De rest van de weekenden heb ik opgevuld in en rond Hanoi. Het weer is nog niet ideaal om plekken te bezichtigen. Als het niet de hele dag regent, dan is het wel snikheet. Zo ben ik zelf een dagje naar Hanoi geweest en daar rondgelopen. De dodenherdenkingsavond heb ik bijgewoond in het dorp. En ik ben nog weer een weekend bij ms. Thom geweest. Het regende het hele weekend, dus heb bij de buurvrouw Huong Engelse les gegeven aan kinderen van 6 tot 14 jaar, heb geleerd om loempia’s te maken en bakken en gezellig gekletst met Linh en Nam. Zondagavond kwam bij haar familie langs en heb ik de enige single man verlegen gemaakt. Uiteindelijk toen we bij het onderwerp Nederlands voetbalelftal belandde, kwam hij los en wilde zelfs met mij op de foto. Afgelopen weekend ben ik een dag met collega’s en hun kinderen naar het Ho Chi Minh mausoleum en museum geweest en een museum over Vietnamese dieren en planten bezocht.

Op de boerderij gebeurt ook van alles. Zo is er een nieuwe vrouwelijke manager, ms. Son. Ze is een jaar ouder dan ik en heeft levensmiddelentechnologie gestudeerd. Ze heeft geen ervaring met een melkveebedrijf, dus kan haar veel leren! De oude manager is weer vertrokken naar het zuiden. Verder is er een nieuwe weegbrug aangelegd en zijn ze rustig aan begonnen met de bouw van een derde bedrijf. Afgelopen maandag was er een afscheidslunch voor twee werknemers. Anh gaat weg bij FrieslandCampina en een andere collega vertrekt weer naar het zuiden. Daarom was het ’s avonds tijd voor een feestje. Het voelde net als een studentenavondje met een Vietnamees tintje. Bbq-en, bier drinken en afsluiten in de karaokebar! Vô!

Volgende keer hoop ik wat meer te kunnen vertellen over de omgeving!

Bedankt voor het lezen!

Tam biêt,
Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Ik ben voor vier maanden op stage in Vietnam bij FrieslandCampina Ha Nam.

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 5445

Voorgaande reizen:

03 Juli 2015 - 14 November 2015

Stage in Vietnam

Landen bezocht: